Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Presentation: Maddo

Nu är det nog dags för mig att skriva en presentation av mig själv. Jag heter Madelen men kallas för Maddo. Ser mig själv som en tjej i mina bästa år (24år) och älskar träning, motion och att umgås med mina vänner. Presentationen här på bloggen kommer spegla mitt mål, mina tankar och funderingar kring ämnet och kursen hälsa, kost och fysisk aktivitet.


Mina kunskaper ligger inom området e-tillsatser. Jag suger åt mig information om detta och bävar inte för att ta reda på vad maten egentligen innehåller.


När det kommer till träning är jag en aktiv tjej på gymanläggningen Fysiken. Där arbetar jag som värd två gånger i veckan, ett jobb jag verkligen älskar och trivs med.


Mitt mål med detta projektarbete är att synliggöra de enkla medel som finns för att få en kost fri från tillsatser. Det kan till en början se ut som ett stort projekt men är lättare när grunderna sitter.


Mitt motto är "Du kan inte leva helt utan tillsatser men du kan minimera dem" och liksom Mats-Eric Nilsson (mannen bakom böckerna Äkta vara och Den hemlige kocken) tycker jag att man kan börja med E621 (Mononatriumglutamat).


Tankar kring projektet då? Det ska bli spännande att se hur olika hälsa kan se ut för alla indivier samt ta del av Sandras och Alexanders kunskaper och idéer inom området. Alexander innehar mycket information när det kommer till kostrekomendationer och träning medan Sandra är en idéspruta när det kommer till bl.a recept. Jag tror vi kan lära mycket av varandra.


  

På väg till träning.



Annat tänkvärt enligt mig:

  • Undvik light-produkter (de fylls med vatten och sedan kommer tillsatser för att rädda smak och konsistens)
  • Smör istället för margarin (varför tillsatser när du steker?)
  • Gör "egna kryddor" (Låter komplicerat men blandkryddor innehåller ofta e-tillsatser. Läs dig till vad kryddorna egentligen ska innehålla och bortse från e-tillsatserna så ska du se att maten blir supergod ändå!)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Torsdag 8/4:  Mail har skickats ut till den utvalda projektgruppen (bifogat mall för mat/kostdagbok som gör det lättare för att hålla koll på din kost underdagen). (Förväntas att få svar ang. gruppens kostdagbok den 16:e).  Planering inför komma...

400 g köttfärs 2-3 morötter ca 200 g kidneybönor gul lök krossade tomater, ca 2 förp (1000 g) salt, peppar, soya, köttbuljong-tärning Bryn köttfärsen och löken i lite olivolja. Krydda med salt och peppar. Skala och riv morötterna och ...

Tänkte presentera mig själv lite grann. Vill börja med att säga att jag älskar träning, kost och hälsa överhuvudtaget. Inte så att det stiger mig åt huvudet. Är oftast väldigt positiv och tycker det är grymt roligt med att lära nya saker, varför stå ...


Hejsan Tänkte förklara lite vem jag är. Först och främst så är jag en flygplanstokig hässlö-fjolla som älskar livet och älskar att prata en massa! Det gäller att se det possitiva i världen så blir saker och ting roligare! Jag heter Sandra...

Vi har en deltagare och behöver lägga på ett kål när det kommer till deltagare. Sandras presentation är färdig inom kort och Alexanders är på ingång. Vi har fått vår första kommentar på bloggen - Roligt!!   Har du tips på vetenskapliga artiklar s...

Ovido - Quiz & Flashcards